یک آنتن بهنام QTM052 میتواند به رویای اینترنت فوقسرعت 5G واقعیت ببخشد. اینترنت 5G واقعی هنوز ایدهای جذاب ولی دوردست است. برای اینکه ایدهی اجرایی شدن اینترنت پرسرعت 5Gروی گوشیهای هوشمند همراه به واقعیت برسد، پیشنیازهای زیادی باید عملیاتی شوند. بهطور مثال استانداردهای جدیدی مورد توافق قرار بگیرند، مودمهای جدیدی طراحی شوند و مورد استفاده قرار بگیرند؛ همچنین سختافزارهای خاصی طراحی و در دکل مخابراتی نصب شوند.
اما Qualcomm مدعی شده که از پس یکی از سختترین موانع عملیاتیشدن این رویا برآمده است. این شرکت بهتازگی از جدیدترین آنتن «میلیمتر موجی» (mmWave) خود با اسم QTM052 رونمایی کرده است. آتنی که با استفاده از موجهایی با طیف باریک میتواند دسترسی اینترنت فوقسریع را روی گوشیهای هوشمند همراه ممکن کند.
این خبر، بزرگ بهحساب میآید، برای اینکه تمام اینترنتهای 5G که تابهحال ساخته شدهاند از استانداردهای برابری برخوردار نیستند. آزمایشهایی توسط Mobile World Congress یا همان «MWC» دربارهی فناوری جدید کوالکام در اوایل سال صورت گرفت. نتایج این آزمایشها این موضوع را تایید میکند که کاربرها بهزودی شاهد افزایش سرعت در اینترنتهای 5G با پهنای باند کم خواهند بود. اما تفاوت خبر جدید کوالکام در این است که فناوری جدید از شبکهی «میلیمتری موج» (mmWave) استفاده میکند.
البته برای اینکه این فناوری در مقیاس گسترده عملیاتی شود، ابتدا باید سختافزارهایی بر اساس شبکهی «میلیمتری موج» ویژهی تلفنهای همراه طراحی شود که قابلاعتماد و مهمتر از همه کاربردی باشد، که قطعا کار سادهای نخواهد بود. ویژگی مثبت شبکهی «میلیمتری موج» در این است که تمام طیف تولیدشده را به اینترنت فوقسریع اختصاص میدهد، ولی از نکات منفی آن این است که محدودهی عملیاتی آن بسیار کم است و شعاع زیادی را تحت پوشش قرار نمیدهد، همچنین نمیتواند از موانعی مانند دیوار و حتی دست انسان بهراحتی عبور کند.
ولی طبق ادعای کوالکام با ساخته شدن آنتن QTM052 تمامی این مشکلها حل شده است. یک «آرایه آنتن» کوچک است. آرایه آنتن به مجموعهای از آنتنهای متصل به یکدیگر گفته میشود که در قالب یک آنتن واحد کار میکنند. آنتی که حتی از اندازه یک سکه کوچکتر است و داخل آن ۴ آنتن به طور همزمان کار میکنند. همچنین با استفاده از الگوریتمهای اختصاصی شرکت کوالکام دسترسی به نزدیکتر دکل مخابراتی اینترنت 5G را فراهم میکنند. این آنتن یک ویژگی دیگر هم دارد که با طراحی خاص خود میتواند امواج تولید شده را به راحتی از مناطق سرپوشیده و محصور عبور دهد.
آنتن QTM052 بهقدری کوچک طراحی شده است تا شرکتهای تولیدکننده بتوانند بهراحتی آن را داخل قاب گوشی تلفن همراه قرار دهند. مودم 5G کوالکام با نام X50 نیز طوری طراحی شده که از آرایهی آنتنی بیش از چهار آنتن پشتیبانی کند. این یعنی چهار آنتن چهارگانه در چهار قسمت از یک تلفن هوشمند همراه قرار داده میشود تا در مجموع با وجود ۱۶ آنتن دیگر مهم نباشد که فرد استفادهکننده به چه صورتی تلفن همراه را در دست بگیرد و امواج اینترنت پرسرعت مسدود نمیشود.
باید اعتراف کرد که راهکار کوالکام، هوشمندانه است. اگر فرض کنیم طبق آنچه که از این فناوری انتظار میرود در عمل هم تواناییهای خود را ثابت کند، این فناوری یک گام بسیار بزرگ در جهت برآورده کردن رویای اینترنت فوقسریع بر مبنای استفاده از دستگاههای مجهز به فناوری اینترنت 5G میلیمتری موج به حساب میآید. خبر خوب این است که چندان هم نیاز به صبر نیست تا کاربردی بودن این آنتن ثابت شود. شرکت کوالکام اعلام کرده است که اولین دستگاه مجهز به آنتن QTM052 را در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی رونمایی میکند. کوالکام، اولین محصولات اینترنت 5G خود را در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کرهی جنوبی بهشکل محدود در اختیار عموم قرار داده بود که نتایج آن رضایتبخش بوده است.
یکی از رایجترین روشهایی که افراد هک میشوند، فیشینگ یا Sparphishing است.
اساسا، مهاجمان یا سارقان اطلاعات، ایمیلی را ایجاد میکنند که از نظر ظاهری کاملا طبیعی بهنظر میرسد و کاربر را ترغیب به کلیک روی آن میکند. ایمیل ساختهشده توسط آنها میتواند شبیه به یک پیام صورتحساب مالی یا پیامی از سوی یک شرکت یا سرویس شناختهشده پیرامون تغییر گذرواژهتان باشد. کاربران بیخبر از اصل موضوع، معمولاً روی این لینکها کلیک میکنند و با این کلیک به پایگاههایی منتقل میشوند که دارای ظاهر کاملا قانونی و نرمال هستند. فرد قربانی یا مورد سرقت واقعشده، نام کاربری و گذرواژهی خود را بدون هیچ درنگی در این سایت وارد کرده و به این ترتیب اطلاعات کلیدی خود را در اختیار سارقین قرار میدهد. پس از این کار، احتمال قابلتوجهی وجود دارد مبنی بر اینکه حساب کاربری فرد هک شود.
بنا به اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده، Spearphishing یکی از اصلیترین روشهایی بود که جاسوسان روسی با استفاده از آن موفق به نفوذ در شبکهی کمیته ملی دموکراتیک پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا شده بودند.
این یک مشکل بزرگ برای کسبوکارها محسوب میشود. شما بهعنوان یک کاربر یا صاحب کسبوکار، این امکان را دارید که از ایمن بودن کامپیوترهای خودتان تا جای ممکن اطمینان حاصل کنید. اما نباید غافل شد که همهی این اقدامات میتوانند تنها با کوتاهی یا بیتوجهی یک کارمند دارای دسترسی به اطلاعات حساس، بیاثر شوند. چنین اتفاقی در نهایت منجر به یک نفوذ یا سرقت اطلاعاتی خواهد شد.
با این حال، بهنظر میرسد یک شرکت بزرگ موفق به حل مسئلهی فیشینگ شده است: گوگل. این موفقیت با اتکا به یک ابزار ۲۰ دلاری موسوم به کلید امنیتی یا Security-keyبهدست آمده است؛ ابزاری که گوگل، کارمندان خود را به استفاده از آن ملزم میکند.
بنا به اعلام کمپانی، هیچ یک از ۸۵ هزار کارمند گوگل پس از شروع به استفاده از این ابزار برای لاگین شدن در حسابهای کاربری خودشان، مورد سرقت اطلاعاتی یا فیشینگ قرار نگرفتهاند. گوگل اعلام کرده است:
ما پس از بهکارگیری این کلیدهای امنیتی در شرکت گوگل، هیچ گزارش یا تاییدی پیرامون نفوذ یا سرقت از صاحبان حسابهای کاربری نداشتهایم.
بر اساس گزارش برایان کربس، روزنامهنگار امنیتی که موفقیت گوگل را در برابر تلاشهای فیشینگ، برای نخستین بار گزارش داد، این شرکت از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی شروع به الزام کارکنان خود برای استفاده از کلیدهای امنیتی فیزیکی بهمنظور مقابله با فیشینگ کرده است.
شرکتهای دیگر و حتی شرکتی که شما در آن کار میکنید، ممکن است کارمندان را به استفاده از روش تایید دومرحلهای ملزم کرده باشند. به این معنی که هنگام ورود به سیستم با یک نام کاربری و گذرواژه، باید رمز دومی را هم وارد کنید. نتیجهی این ورود معمولا بهصورت پیام کوتاه یا از طریق یک برنامه به آن کاربر ارسال میشود.
بر طبق نظر کربس، Google این فرآیند تایید دومرحلهای متداول را یک گام جلوتر برده است و همهی کارکنان خود را به استفاده از کلیدهای امنیتی ملزم ساخته است. کاربر یا کارمند، بهجای گرفتن متن پس از وارد کردن گذرواژهی خود، کافی است تا فقط کلید امنیتی خود را به پورت USB درکامپیوتر وصل کرده و یک دکمه را فشار دهد.
این کار یک موفقیت بزرگ برای شرکت بزرگی همچون گوگل است. گوگل دادههای حساس زیادی در اختیار دارد و اینکه بدانیم کارمندان شرکت طعمهی فیشینگ یا سرقت اطلاعاتی نمیشوند، به خودی خود دلگرمکننده است.
کاربران عادی هم میتوانند از این کلید امنیتی همراه حساب کاربری جیمیل خود استفاده کنند. مدلهای YubiKey سازگار با USB، USB-C و دستگاههای تلفن همراه، از Yubico در دسترس هستند.
گوگل در ماه اکتبر سال گذشتهی میلادی (پاییز سال پیش)، یک برنامهی پیشرفته حفاظتی شامل کلیدهای امنیتی را برای افرادی راهاندازی کرد که در معرض بیشترین خطر بودند؛ افرادی از جمله روزنامهنگاران، رهبران و فعالان دنیای کسبوکارهای بزرگ. گوگل همچنین با گروههای صنعتی مختلفی مانند FIDO Alliance همکاری کرده است تا یک تکنولوژی کلید امنیتی بهنامU2F را توسعه دهند.
پژوهشی در سال ۲۰۱۶ گوگل نشان داد که تایید دومرحلهای مبتنی بر پیام متنی یا برنامههای کاربردی که گاهی اوقات با تعبیر گذرواژهی یکدفعهای از آن یاد میشود، بهطور متوسط دارای نرخ شکست ۳ درصد هستند. این در حالی است که رهیافت U2F یا کلید امنیتی گوگل داراینرخ شکست صفر بوده است.
«آینده بسیار شبیه گذشته، فقط دورتر است.» این جمله را دن کویزنبری بازیکن بیسبال گفته است.
در این مقاله پیشبینیهایی برای بازاریابی در سال ۲۰۱۹ با کمک نظرسنجی از بعضی رهبران فکری آورده شده است. پیشگوییهایی از متخصصین رشد بازاریابی دیجیتال و لیزا اپولینسکی که یک سخنران و صاحب شرکت 3DogWrite است. او برای پیشبینی بازاریابی دیجیتال در سال جدید به سه نکتهی مهم اشاره میکند:
بیایید با واقعیت روبهرو شویم. نیازی به نیروهای ماورا طبیعی و علم غیب نیست که بدانیم بازاریابی روزبهروز بیشتر بهسمت دیجیتالی شدن پیش میرود. این بهمعنای استریمهای زندهی بیشتر، پیامهای ویدیویی بیشتر و محتوای آنلاین فراوانتر با تقویت ارتباطات با بازارهای بکر و دستنخورده است.
گری واینر چاک، نامی معروف در دنیای بازاریابی اینترنتی محسوب میشود. گری توانسته است ارزش یک تجارت ۳ میلیون دلاری را در عرض ۵ سال به ۶۰ میلیون دلار برساند.
بهتازگی از گری وینر چاک مقالهها و نقل قولهای زیادی به زبان فارسی نقل شده و در یکی دو سال اخیر در ایران طرفداران بیشتری پیدا کرده است. کارآفرینان از او تقلید میکنند تا بتوانند به کسب و کارشان رونق بیشتری بدهند و ارزش آنرا زیادتر کنند. کتابها و سخنانش روزبهروز بیشتر در صفحات وب فارسی به چشم میخورد. او به اختصار و به درخواست خودش گری وی Gary Vee نامیده میشود.
حوزه اصلی فعالیت گری وی شبکههای اجتماعی و بازاریابی دیجیتال بوده و او در این زمینه سخنرانیهای انگیزشی زیادی انجام داده است. فیلم این سخنرانیها و همینطور مصاحبههای او در وبسایت شخصی اش در دسترس قرار دارد. در یک سخنرانی انگیزشی قوی که در سال ۲۰۰۸ انجام داد، تمرکز اصلی سخنانش بر این جمله بود:
از انجام کاری که آن را دوست ندارید دست بردارید؛ و فقط کاری را انجام دهید که عاشقش هستید.
گری وی میگوید ایجاد برند شخصی در دنیای امروز یک شاهکار محسوب میشود. این کتاب راهنمایی عملی برای ساختن برند شخصی است.
کتابی که اخیرا از این نویسندهی کارآفرین چاپ شده است، بهدستش بیاور یا بر آن غلبه کن (به انگلیسی: Crushing it) نام دارد. کتاب حاضر در حوزهی کارآفرینی و موفقیت نوشته شده است. در این کتاب گری وی درسها و تشویقهایی از تجربیات انسانهای مؤثر و کارآفرینان با خواننده به اشتراک میگذارد. افرادی که مسیرهای امن قابل پیشبینی را رها کردند تا آرزوهای خود را با ایجاد کسبوکار پررونق و برند شخصی فوقالعادهی خود پیگیری کنند.
این کتاب نقشهی راهنمای ساخت مسیر موفقیت حرفهای و مالی شما است، اما دربارهی ثروتمند شدن نیست. بلکه راهنمایی برای زندگی کردن بهگونهای محسوب میشود که خود میپسندید. گری وی کتاب حاضر را در ادامهی کتاب دیگر خود با عنوان crush it (که در سال ۲۰۰۹ جزو پرفروشترینهای نیویورک تایمز بوده)، نوشته است. در کتاب crush it گری وی بر وجود برند شخصی درخشان برای موفقیت در کارآفرینی اصرار داشت. در کتاب حاضر به چرایی اهمیت این موضوع و درست بودن آن حتی بیشتر از گذشته اشاره میکند و دیدگاه منحصربهفرد خود را دربارهی آنچه از اصول باقیمانده و آنچه تغییر کرده است، به اشتراک میگذارد.
در سطور خواندنی این کتاب شاهد مثالهایی از کارآفرینانی هستیم که با پیروی از اصول کتاب قبلی یعنی crush it موفقیت را امکانپذیر دانسته و بهسمت غنیتر بودن (نهتنها از نظر مالی که از همه لحاظ) رشد کردهاند. راز موفقیت آنها (و همینطور خود گری وی) استفاده از شبکههای اجتماعی و تمایل آنها به بهرهبرداری از این ابزار با بیشترین ظرفیت (برای برندسازی) است.
در این کتاب عملی، الهامبخش و جالب توجه، گری وی هریک از بسترهای شبکههای اجتماعی را موشکافانه شرح میدهد. او به همهی افراد از یک لولهکش ساده تا یک اسکیتباز حرفهای روی یخ بهدقت و تفصیل میآموزد که چطور از هرکدام از این بسترها برای تقویت و بالابردن برند شخصی خودشان بهره ببرند. او همچنین پیشنهادهای عملی و تئوری به خواننده ارائه میدهد تا در پلتفرمهای قدیمی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، پینترست و اسنپچت، پلتفرمهای پادکست نظیر اسپاتیفای و soundcloud و سایر پلتفرمهای نوظهور، چون غول قدرتمندی ظاهر شوند. برای افراد با تجربهتر، کتاب حاضر حاوی نکات ظریف و دقیق امتحان شده و راههای خلاق برای غنی کردن استراتژی صحیح و آزمودهی خود است.
گری وی در این کتاب تاکید بسیاری بر دنبال کردن علاقههای شخصی دارد. او میگوید:
کاری که انجام میدهید برای یک روز و یک ماه و یک سال نیست. بلکه سالها باید آنرا تکرار کنید. اگر سالها کاری را انجام دهید که آن را دوست ندارید، رها کردن آن بسیار سخت میشود. این چیزی است که اغلب مردم وقتی میشنوند رویاهایت را دنبال کن، متوجهش نیستند.
همچنین در جای دیگری از کتاب، نترسیدن از اشتباهات را گوشزد میکند:
نگران نبودن از اشتباه کردن هر کاری را برای من آسان کرده است. نگران فکر و قضاوت مردم نباشید. انجام دادن کارها برای شما یا پیروزی میآورد یا درس از شکست را برایتان به همراه دارد. در هر دو حالت شما برندهاید. از من میشنوید اگر کاری را ۱۰ بار انجام دهید و فقط ۳ بارش را درست انجام بدهید، بسیار بهتر از این است که کاری را فقط ۳ بار ولی هر ۳ بار درست انجامش دهید.
گری وی ۳ خصوصیت را مهمتر از سایر موارد میداند:
۳ ویژگی را همواره با خود داشته باشید: تعهد به کار، اشتیاق به ایجاد ارزش و علاقه به آموختن.
و در جای دیگری میگوید:
اگر ۱۰۰ درصد با زندگی امروز خود احساس خوشبختی نمیکنید، این اتلاف وقت نیست که مسیر دیگری را امتحان کنید تا زندگی خود را بهتر کنید. شما فقط باید انجام آن کار را انتخاب کنید. من از عذر و بهانه آوردن خستهام. چرا مسیر جدیدی را امتحان نمیکنید؟ خوشبین باشید، از خود صبوری نشان دهید، دهان خود را ببندید و فقط اقدام کنید.
نویسندهی کتاب معتقد است ۷+۱ معیار کلیدی برای ایجاد برند شخصی وجود دارد. این معیارها عبارتست از:
او از محتوا بهعنوان هشتمین اصل یاد میکند. گری وی میگوید شما به تولید محتوا با کیفیت بالا و متناسب با زندگی خود نیاز مبرمی دارید. اکثر مردم در اینجا اشتباه بزرگی مرتکب میشوند. آنها بیش از اندازه نگران استایل و سبک برند خود هستند. مواردی مثل نور، زاویهی دوربین، طراحی و حرکتها. تمام اینها در اولویت دوم قرار دارند. وقتی دارید زندگی خود را مستندسازی میکنید، زیباشناسی اهمیت چندانی ندارد. بلکه قابل اعتماد بودن و حقیقت را گفتن ملاک اصلی است.
همچنین از ترسها و عذر و بهانههایی سخن به میان آورده است که مانع افراد در مسیر برندسازی شخصی است:
مردم این ترسها را پیش از آغاز برندسازی دارند. آنها عبارتاند از: ترس از شکست، ترس از اتلاف وقت و ترس از بیهوده بهنظر رسیدن.
در کتابخانه ملی ایران یک ترجمه از این کتاب با عنوان چگونه میتوانید یک کارآفرین موفق باشید (شکست دادن، چیره شدن) با ترجمهی کامران بهمنی توسط انتشارات بهزاد تهران شابک گرفته است. بااینحال در کتابخانه مرکزی موجودی ندارد.
همچنین کتاب دیگری تحت عنوان بهدستش بیاور در سال ۹۷ در کتابخانه ملی ثبت شده که پدیدآور آن محمود بهبهانی است.طبق گفتهی بهبهانی، ترجمهی کتاب بومیسازی شده است و تفاوتهایی با متن اصلی کتاب دارد. این کتاب روی وبسایت کتابراه بهصورت الکترونیکی قرار داده شده است.
یک کارآفرین پرانگیزه، پرکار و بنیانگذار شرکت واینرمدیا که سخنران و نویسنده هم هست. در تمام سخنرانیهایش با انگیزه و شور و اشتیاق فراوان مردم را به پیگیری علاقههایشان دعوت میکند. او معتقد است مهمترین چیزی که مردم را از موفقیت باز میدارد، نگرانی آنها از قضاوت مردم و انجام ندادن آن کارهایی است که علاقه به آن دارند.
گری وی در کودکی در سال ۱۹۷۸ با خانوادهی ۸ نفریاش از بلاروس به آمریکا مهاجرت کرد. او معمولا خودش را بهخاطر موفقیت در کسب حق امتیاز لیموناد در ۷ سالگی و فروش دهها هزار دلار کارتهای بیسبال و اسباببازی در دوران دبیرستان یک کارآفرین اصیل و خوشنژاد مینامد. در سن ۱۴ سالگی به تجارت خانوادگیاش در زمینهی کیسههای یخ با حقالزحمهای معادل ۲ دلار در ساعت پیوست. وقتی اینترنت را شناخت و فهمید که فرصت بسیار خوبی برای ارائهی کسبوکار خانوادگیاش از این طریق فراهم است، اولین فعالیت خود را با راهاندازی تجارت الکترونیکی فروشگاه پدرش آغاز کرد. او از همین طریق توانست ارزش کسبوکار خانوادگیشان را از ۳ میلیون دلار به ۶۰ میلیون دلار برساند.
بعد از آن در سال ۲۰۰۶ در یوتیوب نمایشهای ویدیویی خودش را شروع کرد. گری وی تقریبا هر روز بهمدت ۵ سال ویدئوهایی را منتشر کرد. بهخاطر جذابیت فوقالعاده ویدیوهای گری وی به تلویزیونملی هم راه پیدا کرد و باعث شهرت او شد.
پس از پیشرفت تجارت خانوادگی گری که به اعتقاد وی ازطریق توجه به تاثیر محتوا، ایمیل مارکتینگ و گوگل ادورز بهدست آمدهبود، او سفر شخصی خود را در مسیر تولید محتوای تجاری شخصی خودش بهعنوان کارآفرینی آنلاین آغاز کرد.
بر پایهی تلاشهای بیوقفه و پیشرو در زمینهی ایجاد برند شخصی، گری وی استراتژی محتوای جدیدی ارائه داده است. او هماکنون بیش از ۱۲ میلیون دنبالکننده در پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، فیسبوک و لینکدین دارد.
حقیقتا گری وینر چاک یکی از متخصصان شبکههای اجتماعی بهشمار میرود. چرا که برای برندسازی شخصی خودش دقیقا از همین طریق و بسیار خوب و موفق عمل کرده است. بنابراین او صلاحیت صحبت کردن دراینباره را دارد. گری وی در این کار باتجربه و خبره است.
شما هم اگر در ایجاد برند شخصی خودتان مصمم هستید، باید به افرادی چون گری وی نگاه کنید. راهی را که رفته است بررسی کنید و برند خودتان را بسازید. کتاب crushing it مجموعهای از نظرات و تجربیات و دیدگاههای گری وی در این زمینه است.